Jernbaneoplevelser > Polen marts 2010 > Mere om rejsen Se nyt fra april 2011 | Tekst og foto: © Martin Jakobsen |
Jernbaneoplevelser: Wolsztyn og omegn i Polen 22. - 26. marts 2010 |
Læs mere om rejsen >> |
||
-- 22. marts 2010 Mandag -- Se dagens billetter | |||
Den første dag gik med at rejse til Wolsztyn og blive indlogeret i maskindepotets mandskabsbygning.
Aftensmad hos Restauracja Smakosz. | |||
|
|
|
var netop kommet ind |
|
|
|
|
-- 23. marts 2010 Tirsdag -- Se dagens billetter | |||
Tidlig morgen kørte jeg med på lokomotivet op til Grodzisk. Grodzisk er en hyggelig by med flere bagere. En af dem serverer kaffe tidligt om morgenen. Tilbage i Wolsztyn så jeg det lille jernbanemuseum i mansdskabsbygningen. Jeg gik en tur i Wolsztyn og så bymuseet, Robert Koch museet, den store kirke og var ude på den lille halvø ved søen. Besøget i signalposten var en stor oplevelse. Eftermiddagen gik med en tur op til Rakoniewice. Stationen er forholdsvis velholdt og fungerer stadig som krydsnings station. Aftensmad i Restauracja Powozowna. Det er et nyt godt og hyggeligt sted. | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
signalsystemer med trådtræk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
selvom stationen er betjent |
|
|
ankommer til Wolsztyn |
|
-- 24. marts 2010 Onsdag -- Se dagens billetter | ||||||
Dagens tur gik til smalsporbanen Stare Bojanowo Wask - Smigiel syd øst for Wolsztyn. Der bliver desværre ikke kørt op til Wielichowo. Der er muligvis kørt godstog for nylig. Jeg nåede tilbage i Wolsztyn og så eftermiddags damptoget. Om aftenen spiste jeg igen i Restauracja Powozowna. Denne gang sammen med en englænder, som også boede i maskindepotet. Vi kunne udveksle mange rejse erfaringer fra mange steder i verdenen. | ||||||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
er der en bar ! |
|
|
|||
ser forholdsvis velholdt ud |
|
Banen har også nogle passagervogne |
Damplokomotivet er ikke køreklar |
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
| ||||||
|
|
|
|
|||
|
-- 25. marts 2010 Torsdag -- Se dagens billetter | ||||||||
Det blev en lang tur i dag: Wolsztyn - Poznan - Pleszew - Sroda - Jarocin - Leszno - Wolsztyn. I Pleszew køres på en 3 km lang strækning med smalsportog. Sporet har tre skinner, så der køres også godstog. En ganske hyggelig tur. Smalsporbanen i Sroda ligner sig selv. Bort set fra at der ikke køres til Zaniemysl dagligt. Alt er fortsat velholdt. Og der er stadig damplokomotiver i remisen. Den ene tender står uden for. Nok fordi der er en motorvogn i remisen? Muligvis bliver der kørt nogle turist tog af og til? Strækningen Jarocin - Gostyn - Kakolewo - (Leszno) er en rigtig "træbane" hvor der køres meget langsomt. Fra Leszno blev turen til Wolsztyn forsinket 45 min da motorvogn gik i stå lige før afgang. Der var også kun siddeplads til det halve af de rejsende. | ||||||||
|
|
|
|
|||||
|
|
på normalsporet |
|
|||||
|
||||||||
|
|
|
|
|||||
|
Pleszew Wask |
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
i Leszno |
og så kom vi af sted i en anden |
|
-- 26. marts 2010 Fredag -- Se dagens billetter | |||
Dagen gik med at rejse ind til Poznan og gå en tur ind til bytorvet. Og køre tilbage til stationen med sporvogn. Modeljernbane butikken er stadig lige støvet, og jeg har stadig ikke fundet en Gags-godsvogn. Det har været nogle rigtig gode dage med godt vejr. PKP damplokomotivet OL49 59 kørte hver dag to tog på den 81 km lange Strækning Wolsztyn-Poznan, og to smalsporbaner er stadig i dag drift. | |||
|
|||
de mange udstillede lokomotiver |
|
er stadig håndmalet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
til banegården med linje 8 |
|
|
|
Læs mere om rejsen >> |
Jernbaneoplevelser > Polen marts 2010 > Mere om rejsen
Se nyt fra april 2011
|