Jernbaneoplevelser > Polen marts 2010 > Mere om rejsen                     Se nyt fra april 2011 Tekst og foto: © Martin Jakobsen

Jernbaneoplevelser:
Wolsztyn og omegn i Polen   22. - 26. marts 2010


Læs mere om rejsen >>
-- 22. marts 2010 Mandag --       Se dagens billetter
Den første dag gik med at rejse til Wolsztyn og blive indlogeret i maskindepotets mandskabsbygning. Aftensmad hos Restauracja Smakosz.
Af sted fra Aalborg
Ankomst i Poznan
Hovedbanegården i Poznan
Damptoget fra Wolsztyn
var netop kommet ind
Af sted med motortog til Wolsztyn
Wolsztyn
Wolsztyn
Aften stemning ved remisen
-- 23. marts 2010 Tirsdag --       Se dagens billetter
Tidlig morgen kørte jeg med på lokomotivet op til Grodzisk. Grodzisk er en hyggelig by med flere bagere. En af dem serverer kaffe tidligt om morgenen.
Tilbage i Wolsztyn så jeg det lille jernbanemuseum i mansdskabsbygningen. Jeg gik en tur i Wolsztyn og så bymuseet, Robert Koch museet, den store kirke og var ude på den lille halvø ved søen. Besøget i signalposten var en stor oplevelse. Eftermiddagen gik med en tur op til Rakoniewice. Stationen er forholdsvis velholdt og fungerer stadig som krydsnings station. Aftensmad i Restauracja Powozowna. Det er et nyt godt og hyggeligt sted.
OL49 59 i Grodzisk
Toget afgår mod Poznan
Grodzisk
Grodzisk
Grodzisk
Grodzisk
Grodzisk
Grodzisk
Mange stationer har stadig
signalsystemer med trådtræk
Grodzisk
Signallampen repareres
Toget mod Wolsztyn
Maskindepotet i Wolsztyn
PKP Tr5 65
PKP Pt47 65
Museet i mandskabsbygningen
Museet i mandskabsbygningen
Museet i mandskabsbygningen
Museet i mandskabsbygningen
Mandskabsbygningen
hvor man kan overnatte på 1. sal
Mandskabsbygningen har rum med fornuftigt udstyr
i rum med fornuftigt udstyr
Udkørsel signaler
Formiddagstoget fra Poznan
Afslutningstjeneste
i maskindepotet
Kul og vand fyldes på
Kul og vand fyldes på
Maskinen drejes inden næste tur
Signalposten lige ved remisen
Sikringsanlægget
Signaler og sporskifter
er betjent via trådtræk
Udsigt op mod stationen
Anlægget er fra 1905
Bymuseet i Wolsztyn
Bymuseet i Wolsztyn
Den store kirke i Wolsztyn
Den hyggelige park lige ved centrum
Der var knækket en stor fjeder
Lokomotivet er klar til eftermiddagstoget
De toetagers vogne
er lidt trætte ...
Afgang fra Rakoniewice
Rakoniewice
min favorit station
Bygningen til højre er nok fra smalsporstiden?
Alle signaler er intakt med trådtræk
En forholdsvis velholdt station
Værket til stationsuret er inde i ventesalen
Der bliver desværre ikke solgt billetter,
selvom stationen er betjent
Armsignaler og sporskifter med trådtræk
Tilbagetur til Wolsztyn i motortog
Et lokomotivtrukket tog fra Leszno
ankommer til Wolsztyn
God stemning når aftentoget rangerer
-- 24. marts 2010 Onsdag --       Se dagens billetter
Dagens tur gik til smalsporbanen Stare Bojanowo Wask - Smigiel syd øst for Wolsztyn. Der bliver desværre ikke kørt op til Wielichowo. Der er muligvis kørt godstog for nylig. Jeg nåede tilbage i Wolsztyn og så eftermiddags damptoget. Om aftenen spiste jeg igen i Restauracja Powozowna. Denne gang sammen med en englænder, som også boede i maskindepotet. Vi kunne udveksle mange rejse erfaringer fra mange steder i verdenen.
Afgang mod Leszno
Ankomst i Stare Bojanowo
Der er lang tid mellem godstogene
Motorvognen er på vej
Stare Bojanowo wask
Smalsporet er lige op af hovedbanen
Vi kører til Smigiel
Smigiel
Stationskontoret i Smigiel
Der køres desværre ikke til Wielichowo
Den gamle hovedvej gennem byen
Smigiel
Smigiel
I denne ende af stationsbygningen
er der en bar !
Smigiel
Smigiel
Remise og værksteder
ser forholdsvis velholdt ud
I remisen er et lokomotiv som bane har fået for nylig
Div. vogne
Banen har også nogle passagervogne
Motorvognen er klar til afgang
Damplokomotivet er ikke køreklar
Kun få passagerer
Vognen er velholdt både inde og ude
Stare Bojanowo wask
Der var bøvl med mekanikken ...
Leszno
Leszno
Leszno
På vej mod Wolsztyn
OL49 59 i Wolsztyn
   
Damptoget er klar til afgang mod Poznan
Et flot tog!
Motortog fra Zbaszynek
kører videre mod Leszno
Enkelte hestevogne ses stadig
Udsigt fra køkkenet i mandskabsbygningen. Overnatningsrummene er til den modsatte side. Remisen er til højre i billedet
-- 25. marts 2010 Torsdag --       Se dagens billetter
Det blev en lang tur i dag: Wolsztyn - Poznan - Pleszew - Sroda - Jarocin - Leszno - Wolsztyn.
I Pleszew køres på en 3 km lang strækning med smalsportog. Sporet har tre skinner, så der køres også godstog. En ganske hyggelig tur.
Smalsporbanen i Sroda ligner sig selv. Bort set fra at der ikke køres til Zaniemysl dagligt. Alt er fortsat velholdt. Og der er stadig damplokomotiver i remisen. Den ene tender står uden for. Nok fordi der er en motorvogn i remisen? Muligvis bliver der kørt nogle turist tog af og til?
Strækningen Jarocin - Gostyn - Kakolewo - (Leszno) er en rigtig "træbane" hvor der køres meget langsomt.
Fra Leszno blev turen til Wolsztyn forsinket 45 min da motorvogn gik i stå lige før afgang. Der var også kun siddeplads til det halve af de rejsende.
Ankomst til Pleszew
Den smalsporede motorvogn holder klar på Pleszew Wask stationen
Ved perronen er der normalspor
På tur med notorvognen
Vi kører ind på 3-skinne sporet
          Der er tilsyneladende også trafik

på normalsporet
Pleszew Miasto
Pleszew Miasto
  
Pleszew Miasto
  
Pleszew Miasto med opstillet damptog
En del af værkstederne
Tilbage i Pleszew Wask
Pleszew Wask
Normalsporet går op mod hovedbanen
Smalsporet har gået ind under hovedbanen
Sporet til venstre går ned mod
Pleszew Wask
Pleszew
Afgang nordpå
Resterne af den store remise i Jarocin
Sroda Wlkp
Sroda Wlkp
Sroda Wask
Det sidste stykke ind mod Sroda Miasto
De gode gamle vogne
Tenderen til Px48 1920
Remisen ser ud som den plejer
Px48 1756 er inde i remisen
Alt er fortsat velholdt
og der er stadig revet mellem skinnerne
men der kører desværre ingen tog
Forhåbentlig en ny veteranbane ...
Sroda Wlkp
Jarocin
Jarocin
Jarocin
PKP OL49 1 i Jarocin
Jarocin
Jarocin
Jarocin
Den to-akslede motorvogn
kører til Leszno
Afgang!
Indkørsel i Gostyn
Gostyn
Krydsning af et godstog i Gostyn
Gostyn
Kakolewo
Vel ankommet til Leszno
Der havde været et rangeruheld i Leszno
Stationsbygningen i Leszno
Livlig trafik på fjernstrækningerne

i Leszno
Motorvognen til venstre gik i stå
og så kom vi af sted i en anden
Det er godt at bo i maskindepotet ...
-- 26. marts 2010 Fredag --       Se dagens billetter
Dagen gik med at rejse ind til Poznan og gå en tur ind til bytorvet. Og køre tilbage til stationen med sporvogn.
Modeljernbane butikken er stadig lige støvet, og jeg har stadig ikke fundet en Gags-godsvogn. Det har været nogle rigtig gode dage med godt vejr.
PKP damplokomotivet OL49 59 kørte hver dag to tog på den 81 km lange Strækning Wolsztyn-Poznan, og to smalsporbaner er stadig i dag drift.
Farvel til Wolsztyn for denne gang ...
Turen op til stationen går forbi
de mange udstillede lokomotiver
Billetsalget i Wolsztyn
Afgang/ankomst skiltet
er stadig håndmalet
Et tog på vej mod Zbaszynek
Jeg kører til Poznan
Krydsning i Szreniawa
Farvel til damptoget for denne gang
Ankomst til Poznan
Poznan er en by
med mange sporvogne
En samling lokomotiver ved hovedbanegården
Det gamle torv midt i Poznan
En sporvognstur fra grøntorvet
til banegården med linje 8
En god gammel SU45
Div. lokal tog i Poznan
Hjem til Danmark med flyveren
  Læs mere om rejsen >>
Jernbaneoplevelser > Polen marts 2010 > Mere om rejsen                     Se nyt fra april 2011