Polen 1. - 6. april 2011 Skrevet af
Se evt. mere fra rejsen marts 2010 Rejsen til Wolsztyn Deltagere: Martin Jakobsen og Finn Madsen. Alternativet til bil eller togrejse er SAS fly København-Poznan. Aalborg-Poznan retur kostede kr 1411,- (prisen skifter fra dag til dag) Hele rejsen alt incl. kr 3200,- pr. deltager. Der er 7 km fra Poznan lufthavn til banegården. Bus L (3 zl) eller 59. Evt taxa (24 zl). Så længe der er sporarbejder på strækning 332, er det bedst at køre over strækning 300 til Zbaszyn og 328 til Wolsztyn. Regionalkøreplaner. Wolsztyn Nyheder fra Wojtek Lis. PKP Cargos side. Se Finn Madsens videoklip fra Wolsztyn. Fra 15. marts 2011 flyttede damptogne fra strækning 332 til 328 Zbaszynek - Wolsztyn - Leszno (p.g.a. renovering af strækningen Steszew - Lubon) Se den ny køreplan her. Overnatning i maskindepotet 45,- zl. (husk medbring selv håndklæde). Alternativ Hotel Kaukaska eller Sportshotellet. Der er dukket flere gode spisesteder op i byen. Europa er ikke længere det førende sted. På torvet kan man få morgenkaffe kl 8:30. Bagerne åbner kl 6:00. Smakosz er lukket! Der er stadig Frytki lige uden for banegården. Frilandsmuseet er et besøg værd. Poznan Sporvogns billetter købes i kiosker 15 min, 30, min og stemples i vognen. MPK. Muligvis køres der turistsporvogn i byen. I Poznan er der en smalsporet turistbane (600 mm) ved Maltasøen og zoo. Wolsztyn - Poznan Rakoniewice er en hyggelig landstation med armsignaler. Statonsbygningen er en interessant sammenbygning af stationsbygning, pakhus og signalhus. Grodzisk Den største krydsningsstation hvor der tilsyneladende er nogen som dyrker turist trolje trafik. Grodziska Kolej Drezynowa. Forum. Smalsporsbaner SKPL SKD Stare Bojanowo Wask - Smigiel 5 km 750 mm Der kom ny køreplan midt i december. Men ved udgangen af 2010 standsede trafikken. BTWT skriver om det. PKL Pleszew Waski - Pleszew Miasto 3 km 750 mm og nomalspor. Midt i december 2010 dukede køreplanen op her: Przewozy Regionalne Strækning 317. Midt i januar 2011 blev køreplanen fornyet. Toget der kun kørte fredag formiddag, er forsvundet. Togne kører. Men der er desværre kun få passagerer. Normalsporet bliver tilsyneladende brugt. Vistnok til gastankvogne. Pleszew findes på strækning 320. Den tredje SKPL bane med persontrafik Przeworsk-Dynów ligger 500 km fra Wolsztyn området. Øst for Pleszew findes smalsprbanen Zbiersk - Opatowek. (En del af Kalisz-Turek) Der er ingen persontrafik, men der køres muligvis godstog. Bestående af normalsporede vogne på transportører. Se Christian Cederbergs billeder fra 2010. Det ser ud til at man kan komme til Opatowek via Ostrow W. strækning 200. Smalsporsbanen Sroda-Zaniemysl har instillet den daglige drift for flere år siden. Der køres nok om sommeren. Se køreplanen her. (Google oversætter Sroda med onsdag. Togne kører på søndage.) Station, remise og materiel ser stadig velholdt ud. Sroda er på strækning 320. Der er et hotel lige ved stationen. Læs mere om banen. Leszno-Gostyn-Jarocin Strækning 323. Skinnebussen kørte kun til Gostyn. mellem Gostyn og Jarocin var der Autobus. En mulighed er at tage fra Poznan op til Gniezno. Strækning 430. Og se hvad der er blevet af smalsporbanen, som nok kun kører om sommeren.Se køreplanen. Der er en stor normalspor remise og en seværdig domkirke i den tidligere hovedstad. Landkort Et godt jernbanekort Linjekort Her er nogle ældre kort. Jernbanekort med mange detaljer Jernbanekort 1993 Jernbanekort 2001 Landkort på nettet. Prøv forskellige årgange. Og her er flere gamle kort. Wolsztyn bykort. Boghandleren i Wolsztyn sælger et godt kort over byen og omegn 5,- zl. |
|