Jernbaneoplevelser > Malmbanen 2009 > Mere om rejsen             > Indlandsbanen

Jernbaneoplevelser:
Norge - Sverige   Ofotbanen og Malmbanen august 2009
<< Til forsiden
Mere om rejsen på Malmbanen

Beretningen er skrevet for jernbaneinteresserede
Deltagere: Niels Kristian Overgaard fra Holstebro og Martin Jakobsen fra Aalborg. Tekst og foto: © Martin Jakobsen.  

Svensk jernbane kort:   Syd   Nord
Køreplaner: Rute 30 og 40   Flere køreplaner: Resplus
Penge: 1 SKR = 0,7 DKR
ØL: Nordlands GULD export.

Rejsen til Sverige - Norge
Frederikshavn Göteborg med Stena hurtigfærgen.
SJ nattog med liggevogn. Billet købt på nettet hjemmefra. Göteborg - Narvik 778,- SKR pr. pers.
Spiste i togets spisevogn: Viltskav a 75 SKR.

Narvik:
Getegård "Spor 1" koster 550 NKR dob. Spiste fisk om aftenen, hos kineser a 168 NKR.
Ofoten museum er jernbane- og egnsmuseet i den gl. NSB bygning, entre 50 NKR.
Tovbanen op ad Narvikfjellet var ude af drift.
Busrundtur i Narvik: 160 NKR pr pers.
SJ tog Narvik - Kiruna. Købt i billetautomat 203 SKR pr prs. Se billetten.

Kiruna:
Vandrehjem: 200 SKR pr prs i dårligt fællesrum i kælderen uden vinduer.
Aftensmad på vandrehjemmet: God Ren menu a 165 SKR øl 55 SKR.
Jernbanehotellet, Bangårdsvägen 7, 795 SKR dob.
Bustur ned i minen ca 3 timer, 295 SKR pr pers. Udgår fra turistkontoret.
Spiste hos Landstrøms Kök & Bar Föreningsgaten 11, Elg menu a 195 SKR øl 47 SKR.
Kiruna - Gällevare med tog 113 SKR pr prs. Se billetten

Gällevare:
Vandrehjemmet Rallarrosen, Barnhemsv. 2 på den anden side af floden. Ret billigt men ring i forvejen.
Spiste hos Husmans, Mmalmbergsvej 1, Dagens ret a 85 SKR øl 50 SKR

Ofotbanen og Malmbanen:             Ofotbanen.no             malmbanan.se
Narvik - Kiruna 169 km blev åbnet i 1902. Heraf 40 km i Norge. Højeste punkt Bjørnfjell 552 m.
Kiruna - Luleå 304 km blev åbnet i 1890.           Mere om banen.
Der kører hvert døgn fra minen i Kiruna til Narvik 11-13 tog. Til Luleå 5-6 tog.
Lokomotiver på malmbanen:     DM3     IORE
Vognene laster 80-100 ton. 52 vogne kan tømmes på 30-40 min. LKAB investerer i ny lok og vogne tilpasset 30 ton akseltryk, 100 ton last i hver vogn. Og togene skal øges fra 52 til 68 vogne i hvert tog.
Ulykken i Katterat: Den 19. marts 1993 blev et SJ Dm3 lokomotiv afsporet på grund af isklumper på sporet. Læs mere. (Rygter siger at lokomotivet stadig ligger begravet på bjerget ...)

LKAB
Mineselskabet Luossavaara-Kiirunavaara AB - LKAB står for minedriften i Nordsverige. lkab.com

<< Til forsiden

Lidt om Kiruna by og minen:
Jernforkomsten som blandt andre steder findes under Kiruna by er 4 km lang og 2 km dyb.
Indtil midten af 60erne kunne man gave direkte ved jordoerfladen.
I dag graves i 1045 m dybde. Fra 2012 graves i 1365 m dybde.
Byens problem er at den står ovnen på minen. Efterhånden som bjerget udgraves styrter undergrunden sammen. Det betyder at byen i de kommende år må flyttes.
Jernbanen er først på listen. I 2012 skal en 18 km ny strækning bag om Kiirunavaara bjerget indvies.
Til venstre ses det usikre bjerg, som styrter sammen efterhånden som jernet udgraves.
Til højre for jernkroppen ses det sikre bjerg.
Der er sat årstal på hvornår de enkelte bydele
skal flyttes.
     

Korv med potatismos
ved Saltholmen i Göteborg
Getegård "Spor 1" i Narvik
Ikke langt fra centrum
Jernbanehotellet i Kiruna
Landstrøms Kök & Bar i Kiruna
Husmans i Gällevare

Jernbanen ved Kiruna skal flyttes.
Togene skal ind og vende på en ny station nord for byen

<< Til forsiden             Se også beretningen om Indlandsbanen

Jernbaneoplevelser > Malmbanen 2009 > Mere om rejsen